Ce ar trebui să afli despre UE și întreprinderile mici?

0
347
Ce ar trebui să afli despre UE și întreprinderile mici

Întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) sunt companii cu mai puțin de 250 de angajați, care operează independent de companii mai mari. Pentru a fi clasificată ca o IMM, o companie ar trebui să aibă o cifră de afaceri anuală de maximum 50 de milioane EUR sau un bilanț anual de maximum 43 de milioane EUR. Există trei tipuri de IMM-uri: micro-IMM-uri cu mai puțin de 10 angajați, IMM-uri mici cu 10 până la 49 de angajați și IMM-uri medii cu 50 până la 249 de angajați.

În prezent, există aproximativ 23 de milioane de IMM-uri mici și mijlocii în UE care joacă un rol major în economia europeană. Potrivit Portalului european pentru întreprinderi mici, IMM-urile reprezintă peste 98% din afacerile din UE, au asigurat 67% din totalul locurilor de muncă private și au contribuit la crearea a aproape 80% din noile locuri de muncă în ultimii 5 ani. Cu toate acestea, datorită recesiunii economice recente și de lungă durată prin care trece economia europeană, IMM-urile se confruntă cu perioade dificile și deseori se confruntă cu probleme de lichiditate.

Cum ajută UE întreprinderile mici?

UE este hotărâtă să sprijine întreprinderile mici și mijlocii.  „IMM-urile sunt esențiale în asigurarea redresării economice a Uniunii Europene. Acesta este motivul pentru care ar trebui încurajate ori de câte ori este posibil”, spunea vicepreședintele Comisiei Europene.

În iunie 2008, Comisia Europeană a introdus Actul pentru întreprinderile mici pentru Europa (SBA), un set cuprinzător de măsuri tangibile și influente pentru a stabili cadrul tuturor acțiunilor de sprijinire a IMM-urilor. SBA prezintă zece principii pentru punerea în aplicare a politicilor administrative și juridice, pentru a permite IMM-urilor să crească și să creeze mai multe poziții în cadrul UE.  În acest context, SBA lansează patru propuneri legislative pentru a transforma principiile sugerate în acțiuni.

Mai precis, cele zece principii prezentate în SBA sunt:

  1. Creați un mediu în care afacerea de familie să poată prospera.
  2. Respectați principiul „Gândiți mai întâi la mic”.
  3. Garanția că antreprenorii candidați care au depus falimentul au dreptul rapid la a doua șansă.
  4. Faceți administrațiile publice să răspundă cerințelor IMM-urilor și să beneficieze de consultanță fonduri europene.
    5. Sprijiniți participarea IMM-urilor la achizițiile publice și practicați în mod eficient posibilitățile de ajutor de stat pentru întreprinderile mici și mijlocii.
    6. Permiteți accesul IMM-urilor la finanțare și cultivarea unui cadru legal pentru a sprijini plățile la timp în tranzacțiile comerciale.
    7. Ajutați IMM-urile să valorifice oportunitățile oferite de piața unică.
    8. Promovarea inovării prin IMM-uri.
    9. Facilitarea IMM-urilor pentru a traduce provocările de mediu în oportunități.
    10. Sprijinirea IMM-urilor pentru a valorifica creșterea pieței.

Acces mai ușor la finanțare

Chiar înainte de criza economică a UE, nu a fost ușor pentru IMM-uri să obțină asistență financiară pentru creștere sau inovare. În prezent, odată cu introducerea SBA, IMM-urile au acces mai ușor la fonduri europene nerambursabile și capital de risc de la instituțiile financiare ale UE prin garanții de împrumut. În plus, între 2008 și 2011, Banca Europeană de Investiții (BEI) a rezervat 30 miliarde EUR pentru a fi acordate IMM-urilor și a alocat 1 miliard EUR pentru finanțare de capitaluri proprii și mezanin care urmează să fie implementate de Fondul European de Investiții (FEI).

Piața europeană este de fapt mare, cu peste jumătate de miliard de consumatori. Cu toate acestea, IMM-urile par să nu aibă motivația de a-și extinde focusul de marketing dincolo de granițele lor naționale. În octombrie 2010, UE a lansat Actul privind piața unică, care are ca scop eliminarea limitărilor tranzacțiilor comerciale între statele membre din întreaga UE. Setul de măsuri prezentate în temeiul Actului privind piața unică permite statelor membre să rezolve orice diferențe naționale în ceea ce privește modul de desfășurare a afacerilor și să reducă diferența dintre oportunitățile pieței, valorificând noi modele de afaceri și un mediu mai puțin birocratic care lasă mai mult spațiu pentru creșterea potențială .

În concluzie, firmele mici sunt guvernate de persoane care sunt dispuse să facă pasul suplimentar și toate riscurile necesare pentru a promova antreprenoriatul. Prin lansarea Small Business Act for Europe (SBA), UE a reușit să distribuie miliarde de euro pentru finanțarea IMM-urilor și pentru a ajuta firmele mai mici să aibă acces mai ușor la finanțarea UE. SBA face cu siguranță UE mai antreprenorială și creează noi oportunități de extindere dincolo de granițele naționale